7th Tipping Points Seminar: Fundamental aspects of human societies
For the seventh Tipping Points Seminar, the GPR "Human Past" invited: Bernard Lahire from the Max-Weber Centre/ENS Lyon, France & Felix Riede from the Aarhus University, Danemark.
The seminar will take place on November 28, 2024 from 4:00pm to 6:00pm (Paris time).
It is open to all, no registration is required- on-line only:
Zoom link: https://u-bordeaux-fr.zoom.us/j/87640449575
Speakers & Abstracts
Bernard Lahire - Directeur de recherche CNRS, Max-Weber Centre/ENS Lyon, France
Convergences culturelles, évolution et transitions majeures
Confrontées aux mêmes problèmes ou aux mêmes défis, les sociétés humaines ont trouvé des solutions culturelles relativement semblables : la hache, la lance, la poterie ou le canoë, comme l’ont montré Alexander Goldenweiser ou André Leroi-Gourhan ; les modes de portage des bébés, qui ne sont pas en nombre infini ; les grands systèmes de parenté qui sont au nombre de six ; l’apparition de l’agriculture dans huit endroits distincts de la planète ; l’invention de l’écriture dans les civilisations sumérienne, chinoise et précolombienne ; la formation de l’État en différents points du globe, etc. Les mêmes causes produisant les mêmes effets, des sociétés différentes ont « inventé » toutes ces choses, de façon indépendante, sans contact culturel, pour
répondre aux mêmes nécessités.
Les fais de convergence culturelle sont donc la preuve manifeste que les sociétés humaines n’innovent pas dans tous les sens, et que les passages d’un type de société à l’autre ne se font pas dans n’importe quel ordre. Par exemple, l’histoire culturelle des sociétés humaines ne permet pas à des sociétés à richesse de précéder des sociétés sans richesse, à des sociétés à État de précéder des sociétés sans État, à des sociétés à écriture de précéder des sociétés sans écriture, à des sociétés à forte division du travail de précéder des sociétés à faible division du travail, à des sociétés ayant inventé des trains à grande vitesse de précéder des sociétés ayant inventé les premières locomotives, et ainsi de suite. Cette conception minimale de l’évolutionnisme est non seulement scientifiquement pertinente, mais nécessaire si l’on veut comprendre l’histoire de nos sociétés.
Felix Riede - Professor, Aarhus University, Danemark
Socio-ecological tipping points and eventful culture change in the deep past
Stimulated by the evident impacts of contemporary climate change and human societies, the historian Dipesh Chakrabarty has written an epochal essay with the title ‘The Climate of History’ in which he highlights that we no longer can nor should tell stories about past societies that are not also about past climate. Chakrabarty’s core thesis is that political, economic, and cultural histories must necessarily collapse with environmental history.
I here build on this important thesis by combining it with the sociologist William H. Sewell’s argument for eventful history – and by extending both perspectives into prehistory. In Sewell’s historical logic, extended periods of incremental change are punctuated by sudden bursts – events – of pronounced social transformation. Often characterised by technological, political, as well as emotional upheavals, such events commonly amplify the agency of particular societal actors or groups, and modify otherwise rigid and long-lived social structures. Taking this perspective into prehistory, I briefly address two case studies from the northern Europe Iron and Stone Ages respectively: the 6th century CE and the 11th millennium BCE. I show how a combinations of climate change and extreme events catalysed eventful culture change.
The seminar is orgnised by Alain Queffelec with the support of Melina Abdou
Contact: melina.abdou@u-bordeaux.fr
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